söndag 13 mars 2016

Guds rike (Byggstenar)

Jesus: Guds rike är nära. Omvänd er och tro evangeliet (Markus 1:15)

Guds rike kommer inte synligt: De ska inte säga: Se här är det, eller där! Guds rike är inom er (Luk 17:21).

När ni ser detta hända (vedermödan), vet ni att Guds rike är nära (Luk 21:31).

Jesus säger till Pilatus: Mitt rike är inte av denna världen. Om mitt rike vore av denna världen skulle mina tjänare strida för att jag inte skulle bli överlämnad till judarna. Men nu är mitt rike inte av denna världen (Joh 18:36).

Paulus: Guds rike är inte mat och dryck utan rättfärdighet, och frid, och glädje i den Helige Ande(Rom 14:17).

Kristus är (och ska bli) allt i alla (Kol 1.16, 3:11, Hebr 1:2, Upp kap 21).


Var är Guds rike?

I verserna ovan är Guds rike en kommande verklighet. Det är ett rike som inte byggs på världens sätt för det syns inte med ögonen. Ännu. Det är en verklighet som bygger på frälsningen från synd genom evangeliet om Jesus Kristus. Guds rike ska även till slut bli en yttre synlig verklighet. Det är nära. 

När kommer då Guds rike synligt till jorden? Idag kan vi knappast säga att så är fallet. Då får man blunda rätt hårt!

Petrus skriver om människor som i sista dagarna hånar och säger: Var är löftet om hans återkomst? Världen är lika dan som den alltid varit (1 Pet 3:4).

Som jag förstår det kommer Guds rike synligt till jorden när Jesus Kristus kommer tillbaka.

Tillkomme ditt rike, såsom i himlen så ock på jorden (Matt 6:13).

Kan människor upprätta Guds rike på jorden?

Nej. Men vi har fått uppdraget att som tjänare hålla ställningarna och dela hans löften med andra (Se: Matt kap 24:42-51, Matt 25:14-46, Matt 28:18-20). 

Vad gör vi människor som blivit frälsta in i Guds rike om inte tackar, ber, och söker människor med hans budskap om förlåtelse, omvändelse och ny relation med Gud? Det eviga rike som vilar på byggstenen Jesus Kristus och honom som korsfäst. Vi gläds med människor när evangeliet planteras i hjärtan, och sprids i regniga och soliga dagar. Han har lovat att komma tillbaka. Och denna tid av sorger och möda ska vara över.

Vem kan komma dit?

Ingen kan komma till Guds rike genom att klättra in på baksidan (Joh kap 10). Man måste gå in genom porten och dörren på framsidan. Dörren och porten är Jesus själv, den gode Herden.  

Bara den som är född från ovan, säger Jesus. Bara den som är född på nytt kan se Guds rike (Joh kap 3).


Frestelse 

Jesu första frestelse var att satan erbjöd honom att bli kung på jorden - utan Korset. 

All denna kraft ska jag ge dig, och världens härlighet, om du faller ned och dyrkar mig, säger satan.  

Ställ dig bakom mig, satan!, endast Gud ska du tjäna svarar Jesus (Lukas kap 4:1-8). 

I Jesu följe ville några göra honom till kung och till en revolutionär som skulle störta Romarna. Judas Iskariot var en av dem. 

Jesus är Kung. Men Korset kom först.

Guds rike på jorden

Det finns mycket gott en kristen kan få göra för Gud i vardagen. Och mycket av det syns inte. Gud belönar oss på många sätt ändå! Han ser dem som ingen ser - och han ser oss när ingen annan ser oss.

Frågan är om inte evangeliet om Jesus Kristus är det första vi borde lära oss - och lära oss lära ut till andra. Utan frälsning från synden och ett nytt liv, hur kan det bli några människor i Guds rike? Det behövs sund undervisning.


I Matteus 28:18-20 säger Jesus: All makt är given mig i himlen och på jorden. Gå och lär folken vad jag sagt. Döp dem i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn, och se, jag är med er alla dagar


Hjälpa dem som är i svåra omständigheter, träffa fängelsekunder, söka upp utstötta människor uppmanar Jesus oss att göra (Matt 25:34-40).

Bygga skolor, dra vattenledningar, dela ut mediciner, ta över Kristdemokratiska partiet, lära flyktingar skriva ansökningar och pennfäktas mot främlingsfientliga rasister kan också vara saker vi gör. Men världen arbetar redan med det!

Guds rike är byggt med levande byggstenar som Gud själv valt ut. Och det lilla är värt mycket i hans ögon. Den ödmjuke kommer först in. 

I Gamla Testamentet var Gud otroligt detaljerad för hur han ville ha templet i Jerusalem byggt. Det är sida upp och sida ner med proportioner och inredningsdetaljer. Han är säkert inte mindre noggrann som byggnadsmästare nu!

Här är en byggsten: Evangeliet.

Evangeliet är Guds kraft till frälsning för var och en som tror (Rom 1:16).


Tro kommer av hörsel och hörseln av Guds ord (Rom 10:17).

Predikandet av evangeliet är dårskap för dem som är förlorade, men för oss som frälsta är det Guds kraft (1 Kor 1:18). 

För Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är är starkare än människor (1 Kor 1:25).

Gud har valt de dåraktiga sakerna i världen för att få de visa att skämmas, och Gud har valt det svaga för att få det som är starkt att skämmas (1 Kor 1:27). 

Paulus till Korintierna: Jag bestämde mig att inför er inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom som korsfäst (1 Kor 2:2).

Hörnstenen i Guds tempel är Kristus själv. Han är Klippan.

Församlingen är små stenar i bygget.

Israel - olivträdet. Frälsta judar och hedningar tillhör samma träd.


Guds stad är det nya Jerusalem.  

Tre synsätt på Guds rike (teologi)

Amillennialism - Guds rike är inom kyrkan av frälsta människor. Inget messianskt rike.
Postmillennialism - Guds rike byggs idag av missionsorganisationer, stora företagsprojekt och politik. Sen kommer Jesus tillbaka.
Premillennialism - Guds rike blir synligt när Jesus kommer tillbaka och regerar i 1000 år på jorden. Idag är det tid att så. När alla folk fått höra evangeliet kommer slutfasen med vedermödan och Jesu återkomst.

Amillennialismen finns i Romerska kyrkan och i vissa protestantiska kyrkor.

Premillennialismen företräds av en minoritet kristna av flera tillhörigheter (Pingstvänner, Baptister, judekristna). Synsättet fanns i kyrkans första tid. 

Postmillennialismen finns i ny-karismatiska kyrkor och inom Trosrörelsen, i viss mån inom esoteriska religioner och sekulär humanism. Grundtanken är arbete för fred på jorden genom mänskliga ansträngningar.

(Ett fjärde synsätt är Preterism - Det mesta, om inte allt, i NT:s profetior (ff.a. Uppenbarelseboken) är redan uppfyllt. Vissa Kalvinister och liberala kristna har detta synsätt.)

Guds rike med människohänder

Övertygelsen att människor fullt ut kan gripa och bygga Guds rike själva kan bli en frestelse. Det har lett till några av historiens värsta diktaturer och blodbad. Tankar som blandar världens tankesätt med Bibelns är vanliga. Att titta på medan världen rasar ihop i apati eller oro gör vi också. Men Gud har inte omyndigförklarat oss människor bara för att vi inte är gudar med supermakter själva! (Liknelsen om talenterna, Matt 25:13-46). 

7 kommentarer:

  1. "Frälsta judar och hedningar tillhör samma träd."

    Lägg till "frälsta" framför hedningar.

    Och ändå kan ingen säga säkert att man är slutfrälst. Faller man av så faller man av.

    SvaraRadera
  2. Tack för din synpunkt anonym.

    Litar du på att du är frälst?

    SvaraRadera
  3. "Litar du på att du är frälst?"

    Ibland kan jag fundera över om jag är tillräckligt trogen för att platsa. Ibland känner man sig för smutsig för att börja undra hur det är ställt med ens tro. Visst är tron en strävan att nå ett mål. Jag tror inte att man är klar för Guds rike enbart pga exempelvis dopet. Det skulle vara som att säga ja vid en vigsel och sedan tro att man är tillräckligt gift för att kunna strunta i relationen. Livet här är en trohetsövning?

    "Litar du på att du är frälst?"

    SvaraRadera
  4. Kan vara lätt att komma in i tanken att det vi presterar är vad som är vår tro, och tron frälser. Utan prestation ingen tro. Men det är gärningslära det!

    Har du varit med i något kyrkosammanhang? Där man ska TRO och TRO? För att räknas?

    Mvh

    SvaraRadera
  5. "Har du varit med i något kyrkosammanhang? Där man ska TRO och TRO? För att räknas?"

    Nja, du sätter nog snarare fingret på gärningsläran. Trots att det inte var en pingstförsamling som jag växte upp i var det både en del gärningslära och syndakataloger. Syndakatalogerna kanske inte var lika uttalade som i Pingst men dåligt samvete och skämmas skulle man göra om man inte uppförde sig på ett visst sätt. Man var ett svart får om man kom försent till Gudstjänsten och blev utskälld om en kompis lärde en spela ett simpelt kortspel med spader, ruter, knekter och klöver. Det kan ju bero på uppväxtmiljön också. Många gånger skulle man skämmas utan att få förklarat för sig varför. Man fick lära sig att bli vän med skammen i stället för att bli vän med...........nåden? Att börja om med Gud blir på många sätt som att födas på nytt. Att göra det i vuxen ålder har sina komplexa sidor. Uppenbarligen. Man ska skaka av sig det gamla (tillsammans med Gud) och samtidigt kunna hantera och leva med sådant som man inte bara kan överge hur som helst. Som konstiga släktingar o sånt. Har man barn ska man samtidigt orientera dem till någonting bättre än det som man själv är kritisk emot. Alltihop i en värld med tilltagande osund andlighet.

    Tron är en gåva. Ja.

    SvaraRadera
  6. Bygger vi tron - torn - blir det snart svårt att tala med folk längre ned i byggnaden. Men vi är på backen fortfarande. Och sår ordet (Markus 4).

    Har man för mycket egen rättfärdighet blir det svårt att lära sig något. Förstår vad du menar. Rom 12:2 bra vers!

    Mvh Ja

    SvaraRadera
  7. Ursäkta om jag uttryckte mig svepande!

    Så här tror jag:
    Syndakataloger är katolicism i smyg. Vad då? Lagen definierar synd i Bibeln. Kristna ska ta ordet och jämföra saker med det. Inte jämföra sig med varandra. Jag var inte kristen som barn eller ungdom och har ingen sådan tradition att minnas. Men förstår att det kan smyga sig in både det ena och andra, när vi ska leva kristenliv. Herren är vår rättfärdighet. Och han har desto mer av den!

    SvaraRadera