söndag 13 mars 2016

Förförelse (Fint vittnesbörd)

Förförelse. Ordet är kittlande. Vad härligt att bli förförd!

Men härligare är det att bli FÖRD till Jesus Kristus genom den Helige Ande. Från att ha varit i mörkret och med 1000 obesvarade frågor, med ett själsligt lidande som aldrig fick sin lösning. Att få bekänna att han är på riktigt. Och att han är som han sa. Han som var före mig, och han som är den han säger sig vara. Jag kan lita på Gud. Han är större än mig och säkrare än mig i de själsliga djupen. Jag måste ingenting annat än att lita till honom - mer än mig själv.

Religiös förförelse börjar som annan förförelse med en dålig relation till den älskade, och en längtan efter andra upplevelser. Förförelse kan vara att längta efter Guds omedelbara närhet i tecken och under - manifestationer som gör att det susar genom luften. Att uppfyllas av förälskelse och känna det som att komma till himmelen på två sekunder. Men är det vad vi ska söka efter? Är Guds rike en lyckokick? Ett lyckorus som man söker efter med ljus och lykta? Ungefär som en knarkare letar efter heroin? 

En fråga: Talar Gud ord som inte har tydlig koppling till sitt eget vittnesbörd i Bibeln, och agerar han på sätt som man inte direkt kan känna igen? 

Svarar du: Ja! Gud gör något nytt utanför begränsningen att vara pålitlig, han talar nya ord, gör mirakler, gör mig lycklig på vilket sätt han vill, fäller mig till golvet bara för han älskar mig så mycket, är chansen stor att du söker förförelse - en annan ande - inte Gud själv. Hur kan du lita till en ny Gud som gör saker som du inte har en aning om? Vilken Gud är sådan? Förförelsens Gud är sådan. 

Här är ett fint vittnesbörd från en kristen som var 22 år i den profetiska rörelsen kring Bethel Church, Kansas-profeterna, Todd Bentley. 

Hur Gud räddade mig från den hyperkarismatiska förvillelsen.
http://kimolsen.net/2012/12/11/saved-from-the-deception-of-charismania

Hyperkarismatik är (till skillnad från traditionell karismatik som söker andliga gåvor med viss bibelförankring) en rörelse inom kristenheten som överbetonar Guds nåd och kärlek och som söker andliga manifestationer, ofta utan synbart stöd eller intresse för Bibelordet. Hur kan Guds kärlek tala mot vad han säger i Bibeln? Svaret måste bli att det är en annan kärlek än Guds kärlek man söker. Jag tror inte Gud är så intresserad av att bryta sitt ord för att låta människor manifestera extatiska gudasöner och gudadöttrar på jorden innan Jesus kommer tillbaka. 

Förföljelse är ordet vi är lovade, inte förförelse!

Älska Gud - mer än vara förälskad i upplevelser.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar