söndag 13 mars 2016

Att få vända tillbaka (omvändelse)


Gud ger omvändelse som gåva. Gud förhärdar till sist också hjärtan - som i sin trots förhärdas. 

När man hatar synd är det kortare väg till förlåtelse. När man älskar synd är det lång väg tillbaka.

Att man som kristen måste omvända sig från många saker är plågsamt. Det är ju lätt att tro att man är syndfri och Gud glömt vad jag gör fel. Svårare är det att acceptera att Gud ser all synd i mig även idag, och att han ser mig komma tillbaka med samma ånger som när jag blev frälst...Om vi bekänner våra synder är han trofast att förlåta oss. Och rena oss från orättfärdighet. Kristus är vredesoffret för våra synder och han träder inför Gud för oss. För världens alla synder. Ingen liten sak.

Köttslig synd är lätt att se: porr och otrohet, sköntaxering, lögn och mord. Religiös synd är svårare att upptäcka. Den ligger klädd i religiöst kolapapper. Och är självrättfärdig. En nära fiende. Ibland mycket intresserad av att strida för sin sak. Gud ser oss vända oss till honom med den också. T.o.m fariseerna var på Guds hjärta. Jesus sa till dem: Barmhärtighet vill jag se, inte offer. Men ni ville inte vända er till mig så att jag kunde hela era hjärtan.

Vända tillbaka - Teshuvah (hebr), metanoia (grek)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar